Τελετή αποφοίτησης μαθητών ΡΕΣ

^Back To Top

logo

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα, που θύμιζε τις παλιές αποφοιτήσεις μας, πραγματοποιήθηκε στα εκπαιδευτήρια της ΡΕΣ η αποφοίτηση των μαθητών της Γ΄ Λυκείου σχολικού έτους 2016-2017, την Τρίτη 27 Ιουνίου 2017. Η Διεύθυνση της Σχολής, είχε προετοιμάσει από αρκετό χρονικό διάστημα την εν λόγω τελετή. Σκηνικό η είσοδος των εκπαιδευτηρίων, όπου είχαν  τοποθετηθεί στα σκαλιά καθίσματα για τους αποφοιτούντες. Ο Δ/ντής ΡΕΣ κος Γιαννής Νικόλαος και  σύσωμο το εκπαιδευτικό προσωπικό προεξάρχοντος του θεοφιλέστατου επισκόπου Διαυλείας κ.κ. Αλεξίου, μαζί με την καθηγήτρια φιλόλογο κα Χαρά Ζαραβέλλα που παρουσίαζε  την τελετή.

Παρόντα τα μέλη του ΔΣ  ΡΕΣ, o Πρόεδρος  κ. Φαφαλιός Κων/νος, ο κ. Γέμτος Πέτρος, ο κ. Τσακίρης Παναγιώτης, ο κ. Χούλης Νικόλαος, ο κ. Κύρου Άδωνις, ο κ. Μασσαλάς Χρήστος και ο κ. Ιωαννίδης Γεώργιος.  Η ΕΑΡΕΣ εκπροσωπήθηκε από τον Πρόεδρο κ. Μαστοράκη Κων/νο και το μέλος  κ. Γκατζέ Λάζαρο. Οι εκλεκτοί καλεσμένοι, οι γονείς και συγγενείς των αποφοίτων, είχαν τοποθετηθεί με μέτωπο προς την είσοδο των εκπαιδευτηρίων, στο πλακόστρωτο που οδηγεί σε αυτά. Η τελετή ξεκίνησε με το καλοσώρισμα του Δντή  και ακολούθησε σύντομος χαιρετισμός του Προέδρου ΠΣ  κ. Φαφαλιού και στη συνέχεια κύριος ομιλητής το μέλος του ΠΣ ΡΕΣ και πρώην Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Χ. Μασσαλάς.
Ακολούθησαν βραβεύσεις  μαθητών, αποχαιρετισμοί αποφοιτούντων και στο τέλος μαθητές και μαθήτριες παρουσίασαν θεατρική παράσταση. Οι μαθητές παρουσίασαν μουσικό πρόγραμμα και η όμορφη βραδιά έκλεισε με δεξίωση.

 

Ομιλία του Καθηγητή κ. Χρήστου Β. Μασσαλά

 

Γεφυρώνοντας το χάσμα των γενεών…

 

Για να δουν οι απόφοιτοι του Γενικού Εκκλησιαστικού Λυκείου της Ριζαρείου Σχολής
τον κόσμο με μια ματιά, ματιά πλατιά από την αρχή στα μέτρα της καρδιάς…
(Ο. Ελύτης)

 

Η δίψα για γνώση και η λαχτάρα για κατανόηση αποτελούν μια μοναδική μάχη και ένα εξαιρετικό ιδεώδες στη ζωή του ανθρώπου, αποτελούν μια αυξανόμενη δύναμη που πηγάζει από την ίδια τη ζωή.
Για το σκοπό αυτό οι Αρχαίοι Έλληνες επινόησαν το Σχολείο.
Οι βασικοί συντελεστές του Σχολείου είναι ο δάσκαλος και το σχολικό περιβάλλον.
Ο δάσκαλος, γιατί απευθύνεται στη νόηση, τη φαντασία, το νευρικό σύστημα και τον εσωτερικό κόσμο των εκπαιδευομένων και
Το σχολικό περιβάλλον, γιατί ενισχύει το πνεύμα συνεργασίας μεταξύ δασκάλου-μαθητών και μαθητών μεταξύ τους.
Το Ριζάρειο Ίδρυμα, υπηρετώντας τις αρχές και το πνεύμα της διαθήκης των Ευεργετών του Μάνθου και Γεωργίου Ριζάρη, στα 173 χρόνια λειτουργίας του, ενισχύει τους συντελεστές του Σχολείου και τους ενδυναμώνει με τη χριστιανική αγωγή, τις υψηλού επιπέδου περιβαλλοντικές συνθήκες λειτουργίας του, την ασφάλεια, την προστασία της ψυχικής και σωματικής υγείας  των εκπαιδευομένων και δράσεις που στοχεύουν στη διαμόρφωση του δημοκρατικού πολίτη.
Νέες και Νέοι,
Η γενιά σας ζει την πληροφοριακή επανάσταση…
στην οποία η προτεραιότητα της εκπαίδευσης δεν μπορεί να είναι η πληροφόρηση, αλλά ο προσανατολισμός σας στο λαβύρινθο του κόσμου της πληροφορίας, ώστε να μπορείτε να διακρίνετε: το σημαντικό, το αναγκαίο, το αληθινό, το ψεύτικο.
Οι δάσκαλοί σας προσπάθησαν να αφομοιώσετε τη νέα εποχή, αλλά και να διασώσουν τη σωκρατική μέθοδο διδασκαλίας που βασίζεται στην επιχειρηματολογία και τη συγκέντρωση, γιατί χωρίς τη δέουσα προσοχή και το επιχείρημα δεν υπάρχει πρόοδος, ούτε πολιτισμός, ούτε ανθρώπινη εξέλιξη.
H κοινωνία μας είναι κοινωνία των πολλών προκλήσεων και των μειωμένων αντιστάσεων. Στα καθήκοντα του δασκάλου είναι και η ματαίωση κάποιων πραγμάτων, που ο κόσμος της κατανάλωσης και της βιομηχανίας της διασκέδασης τα έχει αναδείξει σε παράγοντες ευδαιμονίας.
Ίσως να μην σας βρήκε σύμφωνους η προσπάθειά τους να σας πείσουν ότι υπάρχουν στιγμές που το κινητό τηλέφωνο και το διαδίκτυο είναι εργαλεία διάσπασης. Όμως, η πρόκληση της εκπαίδευσης είναι να εμπνεύσει το μαθητή να ανακτήσει την προσοχή του κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.
Είναι σκληρό να προκαλεί κανείς ματαίωση σε κάτι ή σε κάποιον, αλλά ο ρόλος της εκπαίδευσης είναι να μορφώσει αυτόνομους και ανεξάρτητους ανθρώπους, πράγμα που σημαίνει ότι μαθαίνει τα παιδιά να σκέπτονται και να ενσωματώνουν στις πράξεις τους καθολικές αξίες και εμπειρίες.
Οι ψηφιακές μηχανές έχουν πολλαπλές δυνατότητες διαχείρισης της πληροφορίας και απεριόριστη μνήμη που δεν φθίνει με τον χρόνο και δεν παρουσιάζει σφάλματα, ενώ αντιγράφεται, μοιράζεται, σβήνεται. Αντίθετα, η ανθρώπινη μνήμη είναι περιορισμένη, υπάρχει μέσα στον χρόνο και αλλάζει καθώς αλλάζει το σώμα του ανθρώπου.
Για ένα μηχάνημα το παρελθόν είναι βάρος που παρεμποδίζει τη λειτουργία του, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει για τον άνθρωπο που έχει ανάγκη το παρελθόν, ως στοιχείο ύπαρξής του στο παρόν, αλλά και το μέλλον.
Προσοχή! Δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι η μνήμη είναι το χάρισμα που καθιστά εφικτή κάθε μάθηση.
Ο στόχος σας πρέπει να είναι: αξιοποίηση του χρόνου σας με σύνδεση στον ψηφιακό κόσμο, ενσωματώνοντας όμως χρόνο χωρίς σύνδεση στην καθημερινότητά σας.
Νέες και Νέοι,
Η Διοίκηση του Ιδρύματος μου ανέθεσε, ως εκπαιδευτικό, την επικοινωνία μαζί σας. Μια δύσκολη και ευχάριστη αποστολή…
Βεβαίως, δεν ανήκω στα μέλη της «ηλεκτρονικής δικτύωσης», οφείλω όμως να μοιραστώ, με τρόπο παραδοσιακό, μερικές σκέψεις με σας τους νέους. Ίσως να σας χρησιμεύσουν. Ή ίσως να σας βρουν αντίθετους.
Οι νέοι δεν τα πάνε καλά με τις νουθεσίες κι αυτό είναι φυσικό.
Οι παλαιότεροι, ωστόσο, δεν μπορούν να μην νουθετούν. Είναι, βλέπετε, το «μικρόβιο» της εμπειρίας…
Το «μικρόβιο» της εμπειρίας δεν μεταδίδεται, μην φοβάστε. Μεταδίδονται όμως τα αντισώματά της. Δεχτείτε λοιπόν τις σκέψεις μου σαν ανώδυνο εμβόλιο. Ίσως σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε τα μικρόβια που θα σας επιτεθούν, γιατί θα σας επιτεθούν, έτσι κι αλλιώς, στη διάρκεια της ζωής σας. Εξάλλου, πρέπει κι εγώ να επιστρέψω ένα μέρος από το χρέος μου απέναντί σας.
Αφού σας συστήθηκα «μικροβιολόγος» στην ιδιότητα επιτρέψτε μου να ξεκινήσω…
Βασικά τεκμήρια της ολοκληρωμένης προσωπικότητας είναι: η προσωπική αισθητική, η ωριμότητα σκέψης, ο ουσιαστικός λόγος, οι νουνεχείς πράξεις. Ο λόγος και οι πράξεις είναι δείκτες ακεραιότητας.
Η ζωή είναι μια διαρκής επίλυση προβλημάτων. Η διαχείριση της διαφωνίας και των συναισθημάτων αποκτούν τεράστια σημασία για την πορεία σας. Οι εξάρσεις των παθών ανατρέπουν τη λογική σκέψη. Άλλωστε, τα πάθη είναι ιδιοτροπίες του νου και οι υπερβολές θολώνουν την κρίση.
Από τη μακρά πορεία μου στη ζωή έχω καταλήξει στο συμπέρασμα: η αφοσίωση στους στόχους θα σας δικαιώσει. Οι μετριότητες που διακατέχονται από αφοσίωση επιτυγχάνουν πολύ περισσότερα από τις ανώτερες διάνοιες που τη στερούνται.
Να θυμάστε πάντα στη ζωή σας ότι: το ανέφικτο υποκλίνεται στη φιλοπονία.
Η φαντασία παντρεύεται την επιθυμία και διαστρεβλώνει την πραγματικότητα, με αποτέλεσμα να γεννάει ανέφικτες προσδοκίες που τελικά απογοητεύουν. Και πρέπει να ξέρετε ότι το μέτρο της ευτυχίας είναι η απόσταση μεταξύ προσδοκιών και πραγματικότητας. Όσο μεγαλώνει η απόσταση τόσο μεγαλώνει και η δυστυχία σας.
Στη ζωή σας, για να ελαχιστοποιήσετε τις άστοχες συμπεριφορές, πρέπει να δρομολογείτε τις ενέργειες σκεπτόμενοι πάντα πως, ό,τι κάνετε, σας χαρακτηρίζει στα μάτια των άλλων.
Προσοχή στην υπέρμετρη ευγένεια. Η αυθεντική ευγένεια συνιστά υποχρέωση, η επίπλαστη εξαπάτηση, ενώ η υπέρμετρη αβρότητα είναι τεκμήριο υστεροβουλίας και επίπλαστης ανθρώπινης προσέγγισης.
Η αναζήτηση της ομορφιάς είναι ένστικτο σύμφυτο με την ανθρώπινη φύση. Με τη μόνη διαφορά ότι η αληθινή ομορφιά δεν πρέπει να περιορίζεται μόνο στην εξωτερική εμφάνιση, γιατί ομορφιά είναι και η ευπρέπεια, η γαλήνη, το γλυκό βλέμμα,… Η ομορφιά της «δωρεάς» που ενισχύει η χριστιανική αγωγή και η παιδεία, μπορεί να τονιστεί, αλλά όχι να αναπαραχθεί στις αίθουσες του μακιγιάζ, με τη συμπαράσταση του make up και του κραγιόν. Η αναζήτηση της γοητείας στην τεχνολογία και την προσθήκη δεν οδηγεί πουθενά αλλού, εκτός από τον ψυχίατρο.
Η ζωή σας θέλει κοντινούς ανθρώπους. Αν και κρινόμαστε για την ποιότητα των φίλων μας, συνήθως, δεν τους επιλέγουμε σωστά. Το ότι απολαμβάνουμε τη συντροφιά κάποιου δεν τον καθιστά επιστήθιο φίλο. Όποιος διαθέτει χιούμορ ή πνευματώδη διάθεση, δεν είναι κατ’ ανάγκη και πρόσωπο άξιο εμπιστοσύνης. Η φιλία πολλαπλασιάζει τις θετικές πτυχές της ζωής και συρρικνώνει τις αρνητικές. Με το φίλο μοιράζεσαι ιδέες, σκέψεις, ανάγκες, αισθήματα, όνειρα, αξίες, χρόνο, αντικείμενα και επικοινωνείς παραμερίζοντας το Εγώ. Η επιλογή του φίλου είναι μια διαδικασία που σας χαρακτηρίζει και που θα επηρεάσει την πορεία σας. Για τους συγγενείς σας δεν φέρετε καμιά ευθύνη. Η επιλογή των φίλων σας, είναι αποκλειστικά δική σας ευθύνη και αυτοί σας χαρακτηρίζουν.
Πρέπει να μάθετε ν’ ακούτε. Όποιος δεν ξέρει να ακούει είναι μωρός. Άλλωστε, όλοι χρειαζόμαστε ένα φίλο «εξουσιοδοτημένο» να μας συμβουλεύει και να μας επιπλήττει ανεμπόδιστα.
Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζετε ότι η ζωή έχει απ’ όλα. Το γεγονός αυτό πρέπει να σας καθιστά προσεκτικούς. Να εκφράζεστε με συντομία, άλλωστε «ορθώς εκπεφρασμένο είναι το βραχέως διατυπωμένο». Να δίνετε χρόνο στον εαυτό σας να σκεφτεί πριν ενεργήσει, να στοχάζεστε σήμερα το αύριο. Και μην ξεχνάτε, αρκεί μια στιγμή απώλειας του ελέγχου για να μετανιώσετε μια ολόκληρη ζωή.
Τα περισσότερα προβλήματα στη ζωή μας προάγονται με τη συζήτηση. Η τέχνη της συζήτησης είναι στοιχείο πολιτισμού και τεκμήριο υπεροχής. Η φρόνηση προέχει της ευφράδειας. Θέλω να το τονίσω ακόμη μια φορά: να εκφράζεστε όχι μόνο με ευφράδεια, αλλά και με σαφήνεια. Η διαυγής έκφραση εγκωμιάζεται, ενώ το ίδιο ισχύει ενίοτε και για τη νεφελώδη, η οποία έλκει την ευλάβειά της λόγω της ακατανοησίας της.
Οι πράξεις σας πρέπει να είναι πάντα προϊόν ώριμης σκέψης. Οι διαφωνίες δεν θα απουσιάσουν στη ζωή σας. Οι εντάσεις που θα τις διαδεχτούν, πρέπει να αφήνουν ανοιχτές θύρες συμφιλίωσης.
Στη διαχείριση της διαφωνίας  πρέπει να διαφυλάξετε την αυτό-εκτίμησή σας για να σας εκτιμήσουν και οι άλλοι. Πρέπει να περιμένετε από κάποιους προδοσία ή ασυνέπεια ή δόλο. Για τίποτε δεν αξίζει να αποθηκεύσετε μέσα σας μίσος, αλλά να αξιοποιήσετε τα προσόντα σας για την ικανοποίηση των συνανθρώπων σας. Η ικανοποίηση των άλλων κοστίζει ελάχιστα και αποδίδει ανεκτίμητους καρπούς. Οι όψεις των ανθρώπων είναι τα κάτοπτρα των συναισθημάτων τους. Η περίπτωση επιστράτευσης του αστεϊσμού για διαμόρφωση κλίματος επικοινωνίας απαιτεί δεξιότητα. Διαγνώστε εκ των προτέρων την δεκτικότητα του αποδέκτη.
Η ζωή σας θα είναι θορυβώδης. Να ακούτε, να βλέπετε και, ει δυνατόν, να σιωπάτε. Μέρα χωρίς διαξιφισμούς είναι το προοίμιο μιας αδιατάρακτης νύχτας. Αναγνωρίστε τα μειονεκτήματά σας. Όταν αναγνωρίζουμε ένα μειονέκτημα, έχουμε κάνει το πρώτο βήμα για την εξάλειψή του.
Το βασικό χαρακτηριστικό της ανθρώπινης παρουσίας είναι η ελευθερία. Δεν είμαστε ελεύθεροι να επιλέξουμε αυτό που μας συμβαίνει, αλλά ελεύθεροι να απαντήσουμε σ’ αυτό που μας συμβαίνει.
Πρέπει να μάθετε να δέχεστε τις δίκαιες κριτικές. Θα τις αναγνωρίσετε, γιατί είναι εκείνες που επαληθεύουν τις αμφιβολίες που σας διακατέχουν. Σε καμιά όμως περίπτωση δεν πρέπει να κλονίζεστε από εκείνες που η συνείδησή σας τις αποκρούει.
Η προσφορά είναι ευλογία. Και η πράξη της προσφοράς δεν εμπεριέχει απαραιτήτως τον όρο της ανταπόδοσης. Όμως, όποιος προσφέρει αφειδώς, δεν δωρίζει, εκποιεί.
Αν και ζείτε σ’ έναν κόσμο που κλέβει τα όνειρα δεν πρέπει να πάψετε να τα θεωρείται φυτώριο της πραγματικότητας. Έχετε χρέος να δώσετε στα όνειρά σας την ευκαιρία και δεν πρέπει να ξεχνάτε: το χρέος των ονείρων σάς υπενθυμίζει ότι δε γεννηθήκατε στον αέρα ότι είσαστε ένας πολύπλοκος συνδυασμός γονιδίων που κληρονομήσατε, ταλέντων και ικανοτήτων που σας χάρισε o δημιουργός, κοινών αξιών, οικογενειακής ιστορίας, προσωπικής πείρας και εθνικής ταυτότητας. Οφείλετε ευγνωμοσύνη σε όσους βοήθησαν να διαμορφώσετε τα όνειρά σας, καθώς και στους ανθρώπους των οποίων τα όνειρα άλλαξαν τον κόσμο μας.
Και κάτι ακόμα:
Η αποτυχία δεν είναι απλώς ανεκτή, συχνά είναι και απαραίτητη. Το άτομο που έχει αποτύχει, συνήθως, ξέρει πώς να αποφύγει μελλοντικές αποτυχίες. Ο άνθρωπος που έχει γνωρίσει μόνο επιτυχίες είναι πιο πιθανό να μην αντιληφθεί παγίδες. Και η ζωή είναι κατάσπαρτη από παγίδες.
Μην ξεχνάτε…
Οι άνθρωποι είμαστε φτιαγμένοι από την ίδια πάστα, την ίδια ιδέα, το ίδιο πάθος και την ίδια σάρκα. Είμαστε φτιαγμένοι από το υλικό που πλέκονται τα όνειρα…
Το Σχολείο σας προσπάθησε να σας δώσει τα εφόδια για τη ζωή και να σας δείξει το δρόμο. Οι εμπειρίες από τη λυκειακή σας ζωή, σε περιβάλλον χριστιανικής αγωγής, θα είναι ο οδηγός σας για να ζήσετε μια δημιουργική ζωή με ανεξάρτητη σκέψη και κριτικό πνεύμα, προσεγγίζοντας τα όνειρά σας…
Κλείνοντας θέλω να σας τονίσω…
Οφείλετε να σέβεστε την ιστορική διαδρομή της πατρίδας μας, τους θεσμούς της, τις αρχές της δημοκρατίας και την παράδοσή της, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις σας και να δίνετε νόημα στην υπευθυνότητα και την αμφισβήτηση… Οι αξίες που κυριάρχησαν στα 173 χρόνια λειτουργίας του Σχολείου σας ας είναι ο οδηγός σας…
Διατηρείστε ζωντανή την ελπίδα, μάθετε να συνδιαλέγεστε με την αβεβαιότητα, αξιοποιείστε τον άνεμο των αλλαγών, επικοινωνείτε με τον Άλλο… και δώστε ευκαιρία στα όνειρά σας, για να δείτε τον κόσμο με μια ματιά, ματιά πλατιά από την αρχή στα μέτρα της καρδιάς… (Ο. Ελύτης).
Στη ζωή σας μην κάνετε απλώς ό,τι μπορείτε, κάνετε καλύτερα απ’ ό,τι μπορείτε…

Αναζήτηση

Τυχαία εικόνα

RIZAR_1.jpg

Πρωτοσέλιδα